Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, October 22, 2008

AMBIL PELUANG KERJA DI SEKTOR BINAAN

UTUSAN MALAYSIA
21 Oktober 2008

KUALA LUMPUR 20 Okt. - Rakyat tempatan disaran menceburi pekerjaan dalam sektor pembinaan bagi mengurangkan penguasaan pekerja asing dalam bidang tersebut.
Menteri Kerja Raya, Datuk Ir. Mohd. Zin Mohamed berkata, sektor itu kini masih dikuasai pekerja asing apabila sebanyak 318,000 orang didaftarkan dengan Lembaga Pembangunan Industri Binaan (CIDB).

''Rakyat tempatan perlu mengambil peluang pekerjaan dalam industri pembinaan kerana ia mempunyai pasaran kerja yang cukup luas dan pulangannya pula adalah lumayan.
''Sebagai contoh, seorang pemasang jubin yang baik boleh memperoleh pendapatan sebanyak RM120 sehari. Kalau bekerja selama 30 hari dalam sebulan dengan mudah dia boleh mendapat sekurang-kurangnya RM3,000," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Pelancaran Logo dan Portal Pertandingan Kemahiran Negara-Negara ASEAN (ASC) ke-7 di sini hari ini.
Sebanyak 10 negara menyertai pertandingan itu yang bakal diadakan di Akademi Binaan Malaysia pada 14 hingga 16 November ini dan masuk adalah percuma.

Mohd. Zin berharap, para pelajar dapat menyaksikan pertandingan itu yang diadakan pada cuti sekolah bagi meningkatkan pengetahuan mereka mengenai kerjaya dalam industri pembinaan.
''Potensi industri ini cukup besar dan menerusi ASC kita hendak dedahkan anak-anak kita tentang kerjaya dalam industri pembinaan negara,'' ujarnya.

No comments:

Artikel - Artikel..