Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, October 23, 2008

1.2 JUTA PEKERJA ASING DIKURANG PADA 2010

BERITA HARIAN
23 Oktober 2008

KUALA LUMPUR: Kira-kira 400,000 pekerja asing akan dikurangkan mulai tahun ini supaya sasaran kerajaan mengurangkan 1.2 juta tenaga asing menjelang 2010 bagi mengelak kebergantungan kepada mereka terutama di sektor peladangan dan pembuatan tercapai. Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata kerajaan juga akan melaksanakan pelbagai langkah lain bagi mengurangkan kebergantungan negara kepada pekerja asing.

"Antaranya, memperkenalkan Industrial Building System (IBS) dalam sektor pembinaan," katanya menjawab soalan Datuk Halimah Sadique (BN-Tenggara) mengenai langkah kerajaan membendung masalah kebergantungan negara kepada pekerja asing yang menyebabkan pengaliran keluar wang negara yang tinggi. Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan akan sentiasa memantau aliran wang ke luar negara oleh pekerja asing melalui institusi kewangan yang menyediakan perkhidmatan pengiriman wang.

"Sehingga Jun lalu, pengiriman wang pekerja asing berjumlah RM9.1 bilion. Kita menganggarkan secara keseluruhan sebanyak RM18.1 bilion dikirim 2.1 juta pekerja asing ke negara masing-masing sepanjang tahun ini.

"Bagaimanapun, kedudukan rizab negara yang kukuh dapat menampung jumlah kiriman wang ini yang hanya membabitkan 4.7 peratus daripada jumlah rizab semasa negara," katanya. Mengulas soalan Halimah sama ada kerajaan bercadang mengenakan levi atau cukai kiriman wang oleh pekerja asing, Najib berkata, kerajaan tidak bercadang berbuat demikian.

"Sumbangan tenaga kerja pekerja asing turut memangkinkan perkembangan aktiviti ekonomi negara melalui terutama dalam sektor perladangan dan pembuatan. "Ia kerana setiap kenaikan satu peratus jumlah pekerja asing akan meningkatkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) benar sebanyak 0.19 peratus," katanya.

Najib berkata, faedah menggunakan pekerja asing mesti dilihat dengan peningkatan KDNK negara terutama dalam bidang peladangan dan pembinaan. "Kita tidak mungkin dapat mengeluarkan hasil yang tinggi termasuk dalam bidang peladangan dan pembinaan tanpa pekerja asing. Kerajaan tidak begitu mementingkan berapa pengaliran wang kita keluar atau dibelanjakan, sebaliknya lebih mengutamakan daya perkembangan ekonomi negara yang kukuh. "Bagaimanapun, pekerja asing tetap dikenakan caj beberapa perkhidmatan termasuk perkhidmatan perubatan oleh hospital kerajaan," katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..